Onze ontmoeting met afrika - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu Onze ontmoeting met afrika - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu

Onze ontmoeting met afrika

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Naomi

20 September 2017 | Zuid-Afrika, Tzaneen

De eerste 2 dagen zitten er alweer op, en het was wel even wennen hier. Op het vliegveld van parijs hebben we al even met wat dames uit kaapstad gesproken, die enorm enthousiast waren over onze reis. Een oudere dame sprak ons aan en leerde ons wat afrikaans. Zo kom je de wachttijd wel door!

Johannesburg is vanuit de lucht al indrukwekkend, een enorme stad met aan de randen een grote leegte. Het lijkt wel of de beschaving daar eindigt met alleen wat zand en bomen in zicht. Op de grond is Jo-burg precies als iedere andere metropool, groot, vies en druk. Best leuk om hier voor het eerst rond te rijden, zo leer je het wel! In het verkeer is het namelijk de recht van de sterkste, je wordt niet alleen rechts maar ook links ingehaald als slome tourist, strepen op de weg zijn een luxe en je gaat gerust van 5 baans ineens naar 3 baans over. Uitdaging dus maar ook wel weer heel bijzonder om mee te maken. Vanaf de snelweg een spelletje ine mine mutte welke van de 5 afslagen je moet hebben, we zijn de eerste keer vanaf het vliegveld dan ook maar 4x verkeerd gereden dus we hebben gelijk goed geoefend lol. We hebben wel een leuke, fijne honda meegekregen, een soort in elkaar gedrukte kleine sedan die erg soepel en vlot rijdt.

Om geen tijd te verliezen was het de koffers in het hotel gooien, opfrissen en op naar het apartheidsmuseum. Een hele beleving! Bij binnenkomst krijg je een ticket met daarop blankes of nie blankes, en dat geeft dan ook je ingang aan die je mag gebruiken. Rian ging door de blankes, Naomi door de nie blankes. Voelt heel gek om niet door dezelfde deur te mogen! Binnen is de route net iets anders, maar wat je ziet is gelijk. De bordjes met “ alleen voor blank” en de andere voor “zwarte, gekleurde of aziaten” komen wel even binnen. Ik zal er niet teveel van verklappen voor de liefhebber die het zelf nog eens wil gaan zien, maar onder stroppen door lopen en de filmbeelden zien van die tijd is erg indrukwekkend. 1 van de dingen die bleven hangen was het protest tegen de afrikaanse taal, terug denkend aan de blanke dame die ons de woordjes afrikaans toesprak kreeg wel even een andere lading. Inmiddels hebben we zelf ook nog wel de tekenen gezien van de apartheid, Zuid Afrika heeft nog wel een weg te gaan daarmee.

We waren best blij om Jo-burg te verlaten en heerlijk de weg op te gaan. Tanken was wel even spannend, zeker als je niet weet waar je auto nou eigenlijk op rijdt! We hebben maar gegokt op benzine, gelukkig een goede gok! Wat je onderweg ziet is een indrukwekkend landschap wat enorm wisselt, van kale vlakte met wat zebra’s langs de weg, naar stukken met fruitbomen met kleine aapjes erin tot een soort naaldwoud. De wegen zijn goed te rijden, ten minste als er geen baviaan de weg op rent (is even schrikken met 120 km/ uur)

Voor je in onze 2e bestemming (Tzaneen) komt is er nog een mooie bergroute die je moet rijden, een beetje met het zweet op je bovenlip want de weg loopt stijl af en je mag er 80 door de bochten. Waarschijnlijk hebben we dit stuk naar afrikaanse begrippen gereden als oude wijven, want zo hard voelde toch echt wat te snel. Een mooi stukje gereden door de magoebaskloof waar je een super mooi uitzicht hebt, niet alleen van de wilde omgeving maar ook op de vele theeplantages.

Na 4,5 uur zijn we dan eindelijk geland in het mooie Tzaneen waar we in een luxe hotel mogen eten en slapen. Hier voor het eerst ook wild mogen proberen, te beginnen met een kudu (koedoe) steak. Sorry vega mensen, maar hij was heerlijk :) straks met een volle buik lekker ons mandje in, en morgen op naar kruger park. Fijne avond!

• 20 September 2017 - 20:33

Annie:

Hoi al heel wat mee gemaakt spannend dat verkeer .Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het krijger park.Hier is alles oke heel veel liefs van ons

• 20 September 2017 - 21:23

Simon En Joke:

hoi hoi..heerlijk om "mee te reizen" met jullie avonturen.
    eng hoor zo'n 5 baansweg.
    hier gaat alles z'n gangetje...
    liefs van ons

• 21 September 2017 - 08:25

Maureen En Johnny:

Altijd weer heerlijk om weer een volgend deel van jullie reizen van over de wereld te lezen en ditmaal: Zuid Afrika!

Je kunt je nog zo goed inlezen in boeken over een land de ware beleving moet je zien, beleven, ruiken en proeven. En daar zijn jullie al goed mee gestart. Wat een lef om met een auto (ook al is dat voor de inwoners met een slakkengang) deel te nemen aan het drukke niet geregelde verkeer ik denk niet dat ik het zou durven. Maar het is wel dé manier om het prachtige land te verkennen. Jullie reisschema zit boordevol mooie plaatsen en bezienswaardigheden en middels jullie verslagen reizen we heerlijk mee.

Liefs Maureen en Johnny

• 21 September 2017 - 21:22

Tom, Kim En Hailey:

Hey dames,

Hele fijne reis! We waren alweer vergeten dat jullie maandag vertrokken zijn