treinen en plannen. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu treinen en plannen. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu

treinen en plannen.

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Naomi

11 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

na 15 uur treinen zijn we nu in chiang mai. vanuit kanchanaburi zijn we weer opgehaald door een minibusje. dit keer hadden we die voor onszelf. een brutaal mens heeft de halve wereld, dus we vragen de man of hij ons niet bij het treinstation wil afzetten. na lang nadenken wil hij dit wel doen voor een kleine vergoeding. wij blij, scheelt weer een hoop spullen overzetten in een taxi en alles!
op het treinstation is het druk. thai en toeristen lopen heen en weer of zitten/ liggen te wachten tot ze hun trein in kunnen. overzichtelijk is het niet echt, maar ze hebben hier goed gedacht aan de toeristen. in de hal staan gastmannen/ vrouwen glimlachend op je te wachten en vragen je waar je heen gaat. als je je ticket toont wijzen ze je naar het juiste perron. we moeten nog even wachten, maar dat is niet erg als er zoveel te zien is. om 6 uur begint er een omroeper te praten en start het volkslied. alle thai staan op en wij als "falang"doen uit respect ook gewoon mee. wel zo netjes toch?
we kunnen al op tijd onze trein in. we wilden graag eersteklas reizen, maar helaas was dat al uitverkocht. dus dan maar 2e klas, helaas moeten we nu wel goed op onze spullen letten omdat je geen afgesloten ruimte hebt. we delen onze coupe met ongeveer 38 anderen. onze aangewezen zitjes zijn 2 eenpersoons bankjes tegenover elkaar. in het gangpad staan rekken waar je de tassen op kan zetten, een hoge en een lage verdieping. de grote tas zetten we hier neer, de kleine houden we bij ons. we zitten met nog een aantal backpackers en vergelijken onze ervaringen en plannen tot nu toe. tussendoor komen er veel verkopers voorbij met drinken en een menukaart voor het diner/ ontbijt. we bestellen nog wat fruit bij als aanvulling op wat we zelf al meegenomen hebben. om 8 uur vind de conducteur het wel leuk geweest en gaat hij de bedjes opmaken. de bankjes worden omgetoverd tot het onderbed, het bovenbed wordt uit het plafond getoverd. naomi mag het bovenbedje in, die past qua formaat beter (kan rechtop zitten) we krijgen een gordijntje om ons af te schermen van de rest en dat was het dan. na nog een tijdje gezelligheid is het tijd om te gaan slapen. de ventilatoren zorgen dat de bovenverdieping wat koud aanvoelt, onder kan je gerust zonder deken liggen. gelukkig zijn de dekentjes warm. de bewegingen van de trein zijn zo rustgevend dat het niet lang duurt vooe we in slaap vallen. vroeg worden we wakker van de verkopers en de ontbijtdienst. het is buiten mistig op de voorbijkomende velden en bergen.
na het ontbijt nog even zitten en dan zijn we in chiang mai.
het station van chiang mai toont al gezelliger dan bangkok. eerst maar eens een taxi zoeken en dan op weg naar het hotel. onderweg valt op dat het veel rustiger is dan bangkok. het tempo lijkt wat minder hoog te liggen, al is het verkeer nog steeds een wereld van verschil met thuis haha.
ons nieuwe hotel is wel iets minder mooi dan die van kanchanaburi, maar het is toch een prima plekje. na een douche (toch wel lekker na een nachttrein) gaan we op weg om onze 6 kilo (!) was weg te brengen. wat een mens al niet meesleept...na de wasservice te hebben opgespeurd gaan we de stad verkennen. in de avond is hier een hele leuke nachtmarkt waar van alles wordt aangeboden. we redden het om een stukje te zien voor onze voeten toch echt te zwaar worden en we terug gaan naar ons hotel.
dag 2 liepen we op weg naar een ontbijtje en werd de verleiding toch te groot. ons hotel ligt boven een scooterverhuur, en we hadden al gezien dat dit echt een scooterstadje te noemen is. voor een paar euro huren we voor de dag een scooter (ja, en 2 helmen) en wagen ons tussen het thaise verkeer. ze houden goed rekening met ons en we proberen op de rustigste baan te blijven rijden. het plan was zomaar wat te touren en de stad te bekijken, maar dit liep anders. chiang mai is heel gemakkelijk te navigeren, rondom het oude deel staan namelijk stukken oude stadsmuur en poorten en het nieuwe deel ligt daar netjes omheen. als je uitkomt bij ee muur of poort kan je dus een rondje rijden en je hotel zo weer terug vinden. we zagen op de achtergrond een berg en dachten een stukje die kant op te gaan. toen zagen we een bordje staan met waterval....tja dan maar een stukje de berg op. we drinken hier wat en bekijken de mooie waterval. we willen net terugrijden tot we ineens zien dat de mooie tempel van doi suthep op deze berg ligt! eigenlijk wilden we dit met de taxi doen, maar we hebben de 11 kilometer de berg op nu met de scooter gedaan. onderweg zagen we dat er meer mensen op de scooter reden en de weg is gewoon 2 baans. niet zo erg dus, door de stad heen rijden en overal tussendoor kruipen met de rest van de scooters mee was spannender dan de bergweg. we komen langs mooie uitkijk platforms en veel jungle. na een lange weg zijn we dan eindelijk bij de tempel. het is echt de moeite waard om deze te bekijken. je kan omhoog met een soort lift/ kabelbaan karretje of je loopt de vele trappen op. keuze snel gemaakt, wij pakken het karretje wel haha. eenmaal boven kom je op een soort pleintje uit waar al mooie klokken hangen en allerlei beelden en pagodes gebouwd zijn. binnen in het tempeldeel moeten we onze mooie doeken weer om en de schoenen uit, maar dan zie je ook wat. er zijn groepjes monnikken hier naar toe gereisd en brengen hun offers en gebed aan de pagode en de beelden. alles om je heen is van jade of bewerkt in kleurig goud/ rood met overwegend witte achtergrond. na een tijdje rondlopen en bewonderen schrijven we onze naam op het goudkleurig doek wat later om de pagode zal gaan en stappen weer op de scooter. eerst maar eens wat te eten halen, nog wat rondrijden en de scooter terugbrengen.
in de avond doen we het andere stuk van de nachtmarkt en boeken we de tours die we graag nog willen doen in de aankomende dagen. op het programma: de eco-olifanten tour (dus geen ritje met of zonder zware houten bankjes voor de olifanten), chiang rai, de hilltribes ennnn.... de ziplines door de jungle!
op naar de volgende avonturen.

• 11 November 2014 - 19:27

Annie Van Oijen:

Dat zal wel leuk zijn geweest met de nachttrein?Wat veel mensen gaan daarin he?Rusten jullie wel tussen door , het lijkt of het is dat jullie niets willen missen,maar jullie zien wel veel. Veel plezier bij de olifanten, en al die leuke dingen die jullie nog willen gaan doen! We wachten vol spaning op het volgende verslag. Veel liefs xxx

• 11 November 2014 - 21:49

Joke En Simon:

wat een reis 15 uur in een trein alles bij elkaar wel spannend,blij te horen,dat het erg leuk is.
    nog veel plezier in de komende dagen.

veel liefs xxx