Thunder, lightning and hippo hunting - Reisverslag uit Umfolozi, Zuid-Afrika van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu Thunder, lightning and hippo hunting - Reisverslag uit Umfolozi, Zuid-Afrika van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu

Thunder, lightning and hippo hunting

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Naomi

27 September 2017 | Zuid-Afrika, Umfolozi

Voor onze trouwdag zijn we op tijd weg uit hazy om naar swaziland te reizen. Wat een geweldige route, onze trouwe navigatieapp stuurt ons over bergpassen en scenic trails om de grenspost van swazi te bereiken. We krijgen hier een beetje het azie gevoel van, de een geeft je een briefje, volgend loketje geeft je een paspoort controle en nog een loketje (en stempeltje) later staat er weer iemand om je autopapieren en douanecheck te doen. Blijft lollig! Je betaalt je tol voor de wegen en je bent op weg. Na de grenspost hield de wereld zo ongeveer op, alleen maar dirtroads en grote boomkap machines! Onze app zorgt voor de meest directe route, soms is dat niet helemaal de meest prettige. We rijden het toch maar uit, en komen aan in een plaatsje net boven de hoofdstad Mbabane.

Wat een gezelligheid hier, iedereen zwaait en is happy. We hadden wel een kleine “grumpy old lady” die ons b&btje runde, maar zelfs haar personeel moest er stiekem om lachen. Ze deed enorm haar best om ons comfortabel te houden, wat ook zeker is gelukt.

Na die belevenissen gaan we maar eens een goede kop koffie scoren op een mooi plekje. We vonden die (jaja het kan echt) aan de kant van de shoppingmall bij een koffietentje met een heel mooi glazen balkon. Om er het meeste van te maken wilde Rianne graag een paar foto’s maken van de zijkant af, daar was het mooiste uitzicht. Helaas was dat niet alles wat er zat, al snel werd ze daar weggehaald want ze maakte foto’s van de Amerikaanse ambassade daar! Werden we bijna gespot als potentiele spionnen :) snel maar weer verder naar de craft market. Zag er niet uit als veel bijzonders maar dat is nou juist de grap, het was echt heel erg leuk daar. Niets opdringerige verkopers en 1000 x hetzelfde, maar hier kan je nog echt schatgraven naar een mooi handgesneden beeldje. Na een gezellig praatje met de locals was het toch alweer vrij laat en zijn we naar de b&b gegaan. We hadden natuurlijk wat te vieren en hebben dat gedaan op 1 van de mooiste plekjes uit de omgeving, een restaurantje met uitzicht op de bergen en een mooi dal.

De nacht was kort, we hadden een dikke onweer storm en alle stroom viel uit, dus grumpy en crew waren hard aan het werk om de boel staande te houden. De balkontafels waaide om je oren!

Die nacht was een goed excuus om vroeg te vertrekken, op naar St Lucia. Wat een geweldige plek! Er is geen criminaliteit, kunnen we dus lekker rondlopen (en eindelijk normaal pinnen) waar we willen. We zijn trouwens ook uit malariagebied voor de bezorgden onder ons. In de nacht lopen hier de nijlpaarden door de straten en grazen ze hier. Je kan dan wel rondlopen, maar je moet wel afstand houden. De eerste avond geen hippo gespot, dus hopen op de tour de volgende dag.

Die dag begon vroeg, 5 uur werden we opgehaald voor een tripje naar umfolosi game reserve. Heerlijk weer dieren spotten. We hebben zoveel baby dieren gezien, 1 giraffe had zelfs nog een navelstreng hangen! Er was wel wat wind, dus alle dieren stonden wat beschut achter de struiken.

Om half 1 waren we terug in de guesthouse, rennen naar de spar (ja die zit hier ook) om wat lekkers te kopen en op naar de boot tour. Tientallen nijlpaarden, waaronder de “ townie” groep die dus altijd door het stadje heen waggelt! Ook hier weer veel kleintjes, die door het water aan het springen waren om elkaar te vangen. Zelfs de grote mannetjes spelen vrolijk mee met ze. De krokodillen hier zijn erg klein, en de eerste die we zagen was zo oud dat ie geen tanden meer had! Mummeltje zag er verder nog goed uit dus waarschijnlijk gaat vis vangen nog steeds redelijk zonder tanden.
Vanavond nog eens op hippo hunt, en dan is het op naar umdloti, Durban!

• 27 September 2017 - 19:45

Maureen:

Heerlijk om je af en toe ook ik de "westerse" wereld te voelen waar je de supermarkt en pinautomaat weer waardeert (zul je hier in Nederland niet zo ervaren). En gratis een avondje bij kaarslicht doordat de stroom door onweer uitvalt is toch weer een bonusje

• 28 September 2017 - 01:00

Simon En Joke:

was zeker wel schrikken met het onweer, maar romantiek is ook fijn.
    wel een beetje eng...die los lopende nijlpaarden.
    lijkt ons heerlijk om al dat "jonge" leven te zien, we zijn erg benieuwd.
    we kijken uit naar jullie volgend bericht.
    liefs en kussen. Simon en joke.

• 28 September 2017 - 09:10

Annie:

Wat een fantastische ervaring weer jullie hebben het mooi daar.wat leuk dat jullie baby dieren hebben gezien dat is zo aandoenlijk. Zonder stroom valt ook nog wel mee .Heel veel plezier nog veel liefs van ons