festival fun - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu festival fun - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu

festival fun

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Naomi

07 November 2014 | Thailand, Bangkok

woensdag, shopdag. vandaag even geen tempels of tuktuks, maar een dagje shoppingmall hoppen en dan natuurlijk ook even naar het aquarium wat zich onder in een van de malls bevindt. maar eerst: lumpini park!
in lumpini kun je rondwandelen en picknicken, maar wij komen er voor de grote aantallen vissen en enorme varanen. er waren toevallig een aantal kinderen die wateroffertjes lieten gaan, waar de vissen binnen een paar seconden niets meer van over lieten. hoe sneller het offer opgegeten werd, hoe leuker ze het vonden. dat was ook wel handig, zo kwamen er veel vissen rondom het brugje zwemmen waar wij op stonden en hadden we dus goed zicht. zelfs een verdwaalde schildpad zien zwemmen, maar de varanen waren wat lastiger. na goed zoeken zagen we een kleintje zwemmen. lang niet de reuzen waar we over gelezen hadden. toch maar weer verder en ja hoor, een iets grotere kwam uit het water en ging met een vissenkop aan de haal. helaas voor hem was dit het restje van een hele grote dus die kwam zijn prooi opeisen. je krijgt er bijna zo'n national geographic gevoel bij haha. miste alleen nog de voice over!
vanaf lumpini is het goed te lopen naar de malls. ze hebben hier voor de drukke wegen (beter gezegd extreem druk want alles is hier druk) van die loopbruggen voor het oversteken. sommige kun je dan ook over de weg heen blijven volgen tot je bestemming. wel zo handig, scheelt weer oversteken!
in de mall eerst maar eens naar het aquarium gaan kijken. we dachten dat het een paar leuke bakjes waren maar het bleek een heuze "ocean world"te zijn. wel mooi om te zien met al die zeepaardjes en een grote octopus. ze hebben een grote rivier-bak waar je dan de reuze vissen van thailand goed kan bekijken zoals een paar enorme arapaima en aligator gar's. ook de haai- en rogtunnel trekt een hoop bekijks.
de tijd gaat snel, dus maar gauw even de shoppingmalls door. in de avond hadden we een reservering staan voor de bayioke skytower. we moesten nog een stukje rijden naar de skytower, dus besloten we een taxi te nemen. gezien het een redelijk klein stukje was waagden we ons aan 2 motortaxi's. kicken! dat we nog knieën over hebben mag een wonder heten, door de drukte van de stad zwiepen was echt top.
eenmaal bij de skytower mochten we naar boven naar de 77e verdieping, de lookout. aangezien we vrij vroeg gereserveerd hadden was het lekker rustig en konden we onze gang gaan met de foto's en videocamera. Daarna nog 1 etage omhoog en een heerlijk buffet gehad met een fantastisch uitzicht. oom John, super tip! bedankt.
dit is een echte aanrader, de avond viel terwijl we zaten te eten en de stad veranderde voor onze ogen in een zee van lichtjes. na dit romantische diner zijn we nog wat verder naar boven gegaan en op de 84e uitgekomen op een ronddraaiend platform. zo zie je de hele stad op zijn best. we hadden nog bedacht om naar de night market af te reizen, maar die bleek verplaatst te zijn en we hebben toen maar besloten om bij ons hotel in de buurt nog even een drankje te doen en van de voorpret van loy kratong te genieten.

donderdag was het dan zover, de dag van loy kratong. ze waren al dagen vuurwerk aan het testen achter ons hotel op de rivier en overal zag je al de papieren versies van de offers te koop. op de dag zelf was het wachten op de actie, aangezien loy kratong pas losbarst wanneer het donker is. we zijn naar de laatste tempel gegaan die we hier wilden bekijken, golden mountain. het werd ons eigenlijk afgeraden hier nu naar toe te gaan gezien de drukte van het festival, maar ach we wagen het erop. viel ook echt reuze mee, we konden overal zo doorlopen. om de tempel heen is een marktpleintje en om de tempel zelf te zien moet je heel veel trappen op lopen. onderweg zie je veel beelden van buddha en loop je langs vele tempelklokken. die luidt je dan stuk voor stuk 1 of 2 keer. op het laatst staat er dan een grote gong die je een paar keer mag luiden, allemaal symbolische handelingen. eenmaal boven wederom een mooi uitzicht over bangkok, voor ons is dit persoonlijk niet de mooiste tempel die we gezien hebben.
nadat we in de middag genoten hebben van een van de lekkere gebakswinkeltjes die hier te vinden zijn, hebben we op tijd de tuktuk gepakt naar de brug. uiteindelijk niet nodig, dit hadden we kunnen lopen. dat verklaarde wel de brede glimlach van de chauffeur, maar ach nu weten we wel de weg terug. onder de brug stond een heel leger aan kraampjes met eten, bloemen, speelgoed en natuurlijk kratongs. deze offers zijn geheel gemaakt van natuurlijke materialen en bevatten een kaarsje, wat wierook en bloemen/ etenswaren. er zijn zelfs offers gemaakt van ijshoorntjes gevuld met visvoer bolletjes! het is de bedoeling je kratong als offer op het water te leggen voor de watergodin. dit gebeurt na de grote rijstoogst en het regenseizoen, dus als bedankje voor de regen/ het water die de rijst heeft helpen groeien. daarnaast is het ook een excuus voor alle vervuiling van het water. als je iets van jezelf toevoegt aan je kratong (haren/ een vingernagel) neemt de kratong je ongeluk, wrok en "duisternis"mee. wij kochten ook een offer, een mooie grote gemaakt van een soort witte kool in lotusvorm, met daarin roosjes en natuurlijk een kaarsje en wierook. het is de bedoeling dat je kaarsje aan blijft tot het op is/ uit zicht is want dan heb je een jaar van geluk. als we zo om ons heen keken ging bijna alles direct uit! jammer, maar rianne had een hele strategie bedacht: het kaarsje even de tijd geven goed vlam te vatten en dan neerleggen. werkte perfect! het kaarsje is opgebrand ondanks de golven, kom maar op met dat geluksjaar ;)
er is een heel festival, met veel verlichting, praalboten met vuurwerk en een "pop podium". heel erg gezellig allemaal. we hebben tot laat genoten van alle festiviteiten, toen we moe werden zijn we naar ons hotel gelopen voor ons laatste nachtje bangkok.
tot in kanchanaburi!

• 07 November 2014 - 08:34

De Emmeloordianen:

Hi hillgirls,

Leuk om jullie avonturen, wandelingen en culturele activiteiten te lezen.
    Nog veel plezier en we kijken nu al uit naar jullie verslag over Kanchanaburi en omgeving.

• 07 November 2014 - 09:08

Annie Van Oijen:

Niu dat waren weer drukke leuke dagen, veel gezien en dan al die vissen naomi wat knap van jou.Die viering zou ik ook wel willen zien maar ik neem aan dat jullie wel wat kiekjes hebben genomen.Een fijne tijd weer in Kanchanaburi ik hoor het wel weer . Heel veel liefs van ons xxx

• 07 November 2014 - 22:31

Joke En Simon:

Dat was heftig bankok,waar jullie nu heen gaan is dat een kleinere stad?
    en minder toeristisch?
    alweer een week weg de tijd vliegt groetjes van joke en simon. xxxxx

• 10 November 2014 - 13:50

Patricia:

meiden, wat een avonturen weer. geweldig. ik zou dat shoppen ook wel willen doen. het schijnt daar goedkoop te zijn. heerlijk lijkt me dat. Ga ik brutaal vragen om 1 mtr.stof voor onze kleine Mien. kan ik een leuk jurkje maken. hihihi. Geniet er lekker van en op naar het volgende avontuur. Veel plezier.