tempel touren - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu tempel touren - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Rianne en Naomi Spiekerman van Weezelenburg- van Oijen - WaarBenJij.nu

tempel touren

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Naomi

05 November 2014 | Thailand, Ayutthaya

op onze derde dag hebben we veel gezien van bangkok. we zijn naar het parkje gelopen en hebben daar een longtailbootje geregeld. deze gaan over de praya rivier en dan de klongs (kanalen) door. we hebben nog nooit zo'n grote motor op een klein bootje gezien! wel een adrenalinekick trouwens, met hoge snelheid over de rivier. onderweg door de klongs veel tempels gezien, maar ook veel armoede. her en der staat er wel een luxe huis maar over het algemeen zijn de huisjes echte krotten zo langs deze klong. iedereen zwaait vrolijk of groet je op thaise manier. natuurlijk kom je ook weer langs verkopers op bootjes die je dan weer wat willen aansmeren maar dat is ook wel weer grappig. bij 1 tempel kochten we wat brood om de karpers te voeren. dat vond naomi leuk tot er na het eerste stukje ineens alleen nog maar vis te zien was om ons bootje. het schijnt geluk te brengen om de enorme vissen te voeren en de monikken verdienen weer een beetje geld.
we hadden gevraagd om terug te gaan naar onze beginplek, maar natuurlijk liep dit weer anders. hier iets vragen is toch al lollig, als je vraagt of iets met kraanwater of fleswater wordt gemaakt zeggen ze water, vraag je wat de naam is van een tempel aan een taxichauffeur dan zeggen ze tempel haha. we werden afgezet op een kleine aanmeerplek ergens vlakbij the grand palace. ach ja, daar wilden we toch ook een kijkje nemen dus we doen maar niet moeilijk. eerst weer door een stukje markt heen voor je op de straat uitkomt, maar dan sta je ineens voor de hoge muren van het paleis. het staat dan ook vol met militairen en groepen toeristen die op tour zijn met een gids. Eerst even wat omslagdoeken geregeld want met korte broek kom je er echt niet in. ook rianne moest eraan geloven (jaaa staat op de foto) We hebben wat foto's kunnen maken van het terrein maar zo midden op de dag was het echt schuifelen voor je alleen al bij de kaartverkoop kwam! we hebben besloten dus maar iets anders te gaan bekijken.
buiten stonden we op de kaart te kijken waar naar toe te lopen, toen er ineens een thai kwam om te helpen. nou is het hier maar de vraag of het helpen is naar de juiste plek of naar de lucky / standing buddha waar je opgelicht wordt. hij raadde ons aan naar wat arun te gaan, via tuktuk bij een andere pier een bootje te pakken naar de overkant van de praya waar de tempel ligt. klinkt logisch...maar we willen geen "shopping stops" bij de tuktuks. geen probleem zei de man en voor we het wisten zaten we voor thais tarief in de tuktuk en regelde de chauffeur voor ons een thais tarief kaartje voor op de boot. je voelt je bijna schuldig dat je hier gelijk van oplichting uitgaat maar als je even niet oplet begint er weer iemand over juwelen en lucky tempels.
wat arun was zeker leuk om te zien. het uitzicht vanaf het hoogste deel is de klim wel waard. de trappen zijn bizar, enorme treden en zo steil dat je meer aan het klimmen dan lopen bent.
na al deze avonturen waren we best wel moe, aan het eind van de middag zijn we lekker op ons dakterrasje gaan liggen en hebben in de avond een goed restaurantje opgezocht. het zijn soms de kleine dingen die het doen, terwijl we over het brugje liepen waar we altijd zulke grote vissen zien zagen we nu een hele andere attractie: varanen! heel gaaf die grote beesten zo te zien rondscharrelen en zwemmen.

dag 4 hebben we de minibus gepakt naar een andere plaats, ayutthaya. als je al dacht dat de taxi's er een bijzondere rijstijl op nahouden...deze kijken echt nergens naar! wel leuk in een busje vol locals naar een onbekende plek scheuren.
eenmaal aangekomen wordt je gedropt op een tuktuk stop, je hebt dus weinig andere keus als non-local dan een regeling te treffen met een tuktuk chauffeur. hier waren we gelukkig op voorbereid en waren zo op weg. voor een paar euro per persoon zijn we 4 uur langs alle mooie tempels gereden. echt een aanrader! ayutthaya is een verademing na een paar dagen druk bangkok. de stad oogt een stuk frisser, zelfs de lucht is hier beter. onze chauffeur is een goedlachse thai die hard zijn best doet zich verstaanbaar te maken. hij laat plaatjes zien van de tempels en we mogen dan kiezen waar we heen willen. zo zien we naar onze mening de mooiste tempels tot nu toe. we mogen zelfs aanwezig zijn bij een rituele ceremonie waarbij de locals een doek kopen in de tempel, deze doek wordt vervolgens over een enorme gouden buddha getrokken als een soort omslag, de uiteinden gaan over de locals. ze chanten hun gebed terwijl de doek langzaam verder naar boven wordt gehaald en zo alleen nog rust op de buddha. erg gaaf. naast de gebedsruimte met de gouden buddha hebben ze hier ook nog beeldjes staan, waar je dan een stukje bladgoud of een papiertje op mag stoppen. de papiertjes gaan in een zak en het bladgoud laat je erop. terwijl wij langs het beeld liepen viel er een stukje bladgoud vanaf. rianne wilde graag helpen en drukte het stukje weer terug. geheel in riannes stijl ging dit niet zoals gepland....het stukje zat aan haar vinger geplakt en toen ze het met haar andere vinger er af wilde halen zat ze alleen nog maar verder onder. uiteindelijk heeft ze het stukje af kunnen smeren maar de restjes zijn nu nog zichbaar haha. de locals konden er wel om lachen.
na een dagje tempels en belevenissen in ayutthaya zijn we weer met het minibusje naar huis gebracht. veel van de terugreis hebben we niet gezien, we lagen beide te slapen. nog 2 dagen te gaan in bangkok!

• 05 November 2014 - 09:29

Annie Van Oijen:

Hoi wat hebben jullie alweer veel gedaan leuk hoor, wel jammer dat ze net doen of ze jullie niet begrijpen vervelend.Wat een grote beesten zeg die varanen.Dat was weer net iets voor rian met dat bladgoud op dr vingers hihi.Hoop waar jullie vrijdag naar toe dat het wat beter is met het eten en zo.We horen wel weer snel iets van jullie heel veel plezier liefs van ons xxx

• 05 November 2014 - 12:18

Maureen:

Die foto van Rianne in een "jurk" moeten we natuurlijk met eigen ogen aanschouwen. Dit gaat de boeken in! Dit is net zo bijzonder als vissen voeren? Niet meer eng Naomi?? het lezen van jullie verslagen is als het lezen van een boek ...... Kunnen niet wachten op het volgende hoofdstuk

• 05 November 2014 - 19:31

Ciska:

Wat leuk om op deze manier met jullie mee op reis te zijn. Sommige dingen kan ik al helemaal voor me zien.... hahaha
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier verder. Liefs van ons 3-tjes

• 05 November 2014 - 21:09

Joke En Simon:

hallo meisjes.

Wat een mooie avonturen beleven jullie.
    hoe vond je dat nu naomi, om na wat brood
    ineens omringd te zijn door karpers??
    het voelt alsof we "erbij" zijn.
    Rianne hoe voelt het nu om als "Goldfinger"
    door het leven te gaan. lol.
    kijken uit naar jullie volgende bericht.

liefs en groetjes uit het koude Utrecht
    joke en simon. xxxxxxxx

• 07 November 2014 - 02:48

Rianne En Naomi Spiekerman Van Weezelenburg- Van Oijen:

bedankt voor alle leuke reacties, fijn dat jullie weer met ons meereizen. maureen: de foto is veilig opgeslagen en ja, de vissen zijn nog steeds eng! ik was blij dat ik in het midden van het bootje kon zitten brrrr.
    heel veel liefs van fishfinger en goldfinger ;)

• 10 November 2014 - 13:46

Patricia:

jeetje, even niet in de gelegenheid om te lezen en promt maken jullie weer van alles mee. Ik kan me dat vissen ding wel voorstellen. is ook niets voor mij. heel verstandig dat je in het midden blijft zitten. Wat een mooie verhalen en mooie foto's erbij. gauw naar het volgende verhaal. xxx